Stavgång – effektiv träning i grupp

Filmat vid ett stavgångspass i Hestrafors

Stavgångs-träning

• Upp till 77% ökad förbränning jämfört med vanlig promenad

• 90% av kroppens muskler aktiveras vid BungyPump Walking

• Justerbar längd – passar alla i familjen

• Kan användas av alla oavsett ålder och kondition

• Skonsam och mjuk för armbågar och axlar

• Lovordas av medicinsk expertis och används i rehabilitering

Förebygger hjärt-och kärlsjukdomar

Flera vetenskapliga undersökningar visar att regelbundna promenader stärker hjärtat, hjälper till att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, minskar risken för benskörhet, minskar stress och stärker immunförsvaret. Genom att gå med stavar måste du dels ta mer rejäla steg, vilket gör det lite jobbigare, dels får du jobba mer med överkroppen. Vintertid fungerar stavarna också som ett bra stöd när underlaget är halt och isigt.

Ökar träningsintensiteten

Stavgång ökar träningsintensiteten med 20-40 % jämfört med vanliga promenader, beroende på hur kraftfullt man tränar. Träningen passar alla, oberoende ålder och träningsbakgrund. Armar och axlar medverkar hela tiden och stavgång är utmärkt träning för hela kroppen, men framförallt för armmusklerna, triceps.

Bröst- och skuldermuskulaturen stärks och fördelen med stavgång jämfört med löpträning är att knän och höfter belastas mindre..

Att promenera med stavar höjer pulsen och ger i sin tur effektivare fettförbränning. Du ökar syreupptagningsförmågan och träningen lindrar eventuell muskelvärk i skuldror och nacke, eftersom de pendlande rörelserna främjar blodcirkulationen och dessutom stärks muskulaturen